Trojfázové Vítanie jari Totem - Paseky 23.- 25. marec 2012

Prvá fáza:

V piatok o pol tretej prichádzame s Pedrom autom ku Trom zajacom v Rači, vezieme Ringovu basu a stan. U Mesároša máme veci odovzdať Balvanovi, ktorý zabezpečí odvoz na miesto potlachu. Ako vždy usmiaty nás zdraví Otík, po roku sa opäť zvítavame, od električiek prichádza v poslednej dobe výnimočný zjav na trampskch stretnutiach, a to tramp v strednom veku, ktorý je štíhly, vhodne oblečený a s úhľadne zbalenou USkou, jedným slovom Dubák. Balvan sa zdržal s Ludvom, nechávame veci Ringovi a odchádzame. O pár ulíc ďalej zaparkujeme, prezliekame sa do bežeckého, a cez Vajnorskú dolinu vybiehame na hrebeň, smerujeme na Totem - Paseky, kde chceme prekvapiť kamarátov. Popod vedenie zbiehame ku potoku a objavujeme pekný zrub. Je zamknutý, ale na okne nájdeme kameň s podpismi Kýbla, Helenky, Pancha a Jaštera, ktorí ho tu nechali v septembri 2011. Neskôr sa od Kýbla dozvedám, že sa to nazýva Zajova búda. Pokračujeme okolo Včelína na Kocmunde a o chvíľu pribiehame na potlachovisko. Radostne sa zvítavame s Milanom, Učňom, Lukym, ktorý nás hneď ponúka dobrotami, nevieme odolať. De ja vú, opäť prichádza Dubák pešo od Zajacov. Lúčime sa a s plnými bruchami sa nám veru ťažko beží cez Chladničku späť do Rače. Z auta voláme Jardynovi, či s nami zajtra nejde na výšľap zo Stupavy na Totem, no predbehol nás, tam práve aj s Baldim stúpajú z Rače, tesne sme sa minuli.

Druhá fáza:

Sobotné poludnie, na jar je to mimoriadne teplý deň. S gitarou sadáme s Pedrom na bus do Stupavy, na Patrónke pristupujú Kali s Evou, aj s rytmikou v batohu. Pri Stupavskej krčme sme si dali zmrzlinu a len tušiac smer značky, ktorú nenachádzame, stúpame slnkom zaliatou asfaltkou okolo amfiteátra, kde na minuloročnom Stupavskom širáku vystupovalo Pekaringo a na tohtoročnom opäť bude. Nachádzame žltú značku a šliapeme krásne zelenajúcim sa jarným lesom, poznačeným víchricou, ktorá preriedila Malé Karpaty v máji 2010, na mnohých miestach sú predtým neexistujúce výhľady, ťaží sa kalamitné drevo, teda aspoň dúfame, že iba to. Pri studničke vpravo v dolinke Pedro zostáva pri batohoch, s Evou a Kalim ideme pozrieť dve búdy, ktoré tu objavil pred desiatimi rokmi a odvtedy tu nebol. Na El Paso počúva skupinka mladých pri ohni rap z prehrávača. Zrub Montany je krásny, okolie upravené a čisté, Kali spomína, keď pred rokmi ešte len otesávali hlavný trám. Nechávame rúžom napísaný odkaz v zošitku v skrinke pri zamknutých dverách. Vraciame sa za Pedrom, ktorý sediac na kraji chodníka a hrajúc na gitaru poriadne prekvapil skupinku prichádzajúcich skautov. Pýtam sa ich na oddiel, z akého sú, poznajú aj oddiel 113. Modré hory v ktorom je dcéra Lucia. Pokračujeme v našej púti cez Bystrické a popri zvyšku božích múk, po takmer 12 km prichádzame na Totem. Kamarátov pribudlo, zdravíme sa, vybaľujeme, ponúkam bábovkou dopravenou včera s Ringovými vecami. Po hodine prichádzajú Jardyn s Baldim, od rána si urobili veľký, 21 km dlhý okruh, Baldi ho zrejme vymyslel ako rehabilitáciu svojej pred časom komplikovane zranenej nohy.
Vítanie jari organizuje roky partia Ludvo, Šampi, Vendo, Učeň, Bobeš, Balvan, Luky, Foter a Otík. Po dvoch rokoch konania na Malom Slavíne ho prinavrátili na flek nad Borinkou, na Totem pod Pasekami. Od Fotra som sa dozvedela, že osada Bonanza, ktorej je šerifom, začala chodiť na tento flek pred tridsiatimi rokmi. Ako mladí chalani sa zúčastňovali ohňov Vítania jari poriadaných na kempe TO Zlatá líška. Keď hrozilo, že táto tradícia zanikne, Foter navrhol Ludvovi, aby ju zachovali a začali ju robiť na Pasekách - Toteme. Vtedy Paseky boli pasekami, nezarastené stromami, a na Toteme bol totem. Po zotmení Foter vyzval ku zapáleniu ohňa, pozri aj TU
Pekelník dobre prikuroval, a bolo treba, noc bola veľmi chladná. Po niekoľkohodinovom hudobnom kolotoči sme sa s Jardynom, Kalim, Evou zbalili a vybrali 7 km smer Komisárky. Kráčaním tmavou nocou sme sa napriek chladu zahriali a Pedro nás neomylne priviedol k ústiu Vajnorskej doliny. Kaliovci „šlápli do bot“ na bus do Ivanky. Pedro Jardynovi, značne zničenom po prešľiapaní takmer 40 km za dva dni a najmä predstavou terigania sa nočnými spojmi do Petržalky, oznámil, že na konečnej električiek máme auto a hodíme ho domov. Veľmi potešil, aj keď sa pre istotu spýtal, či si z neho nerobíme srandu. Inokedy vystupuje pred odbočkou ku jeho paneláku, dnes bol rád, keď sme ho vyložili pred vchodom, nečudo, aj my sme mali dosť.

Tretia fáza:

Kto má psa, vie že ráno sa nedá veľmi vyspávať, treba venčiť. V Gaštanovom hájiku pri ŽST Vinohrady vystupujeme s Rukim z eliny a vydávame sa na posledný môj dlhý bežecký tréning pred ČSOB maratónom v BA o týždeň. Na tiché potlachovisko kde si kamaráti po včerajšej veselej noci varia kávu a čaj pribiehame práve včas, aby som im mohla ponúknuť ďalšiu bábovku, ukrytú od piatku v Ringovom stane. Doplním do seba tekutiny, rozlúčim sa a tretíkrát tento víkend dávam už definitívne zbohom miestu, na ktorom sa tri desaťročia víta jar.

Kompletnú fotogalériu z akcie si môžte pozrieť tu